PENGARUH PENYULUHAN MAKANAN BERGIZI DENGAN METODE ULAR TANGGA TERHADAP PENINGKATAN PENGETAHUAN ANAK-ANAK

Nurul Hidayah, M. Thonthowi Jauhari, M. Zulfikar Al fariki

Abstract


Background : Health issues in Indonesia are still on the top topic. One of them is malnutrition and obesity which cause Indonesia encounters “double burden of malnutrition”. Sharing knowledge to children is a good starting point to fix the issue. This can increase children’s knowledge and brings Indonesia to escalate the quality of human resources in the future.

 

Objective : The purpose of this research is to know the effectivity of socialization hold by ladder game method to the elevation of children’s knowledge into nutritious foods.

 

Method : This has been done by three main steps; pre-test session, intervention, and post-test session. During pre-test and post-test, students were given several questions then the answers were analyzed using SPSS.

 

Results : The results were analyzed statistically to highlight the description results which depicted that there is an influence of ladder game method during socialization to the increase of children’s knowledge. After giving a post-test, it showed a better result compared to pre-test. During pretest mean was 11.9 while at the post-test it reached approximately 15.

 

Conclusion : It can be said that after the intervention by the ladder game method, the children’s insight is much more increasing even though it had no significancy


Full Text:

PDF

References


Badan Pengawas Obat Dan Makanan (BPOM). Pedoman Pangan Jajanan Anak Sekolah Untuk Pencapaian Gizi Seimbang. Direktorat Standardisasi Produk Pangan, Deputi Bidang Pengawasan Keamanan Pangan dan Bahan Berbahaya, Badan Pengawas Obat dan Makanan RI. 2013. Hlm 11

Badan Perencanaan Pembangunan Nasional (BAPPENAS). Pembangunan Gizi Indonesia, Cetakan Pertama. Direktorat Kesehatan dan Gizi Masyarakat Kedeputian Pembangunan Manusia, Masyarakat dan Kebudayaan Kementerian PPN/Bappenas. 2019. Hlm xiv.

Dewi Tipani Liani, Kurnia Dadang, Panjaitan Regina Lichteria. Penggunaan Media Permainan Ular Tangga Pada Pembelajaran Pips Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pembagian Wilayah Waktu Di Indonesia. 2017;2 (1).

Dharmawati Ayu I.G.A.A, Wirata Nyoman I. Hubungan Tingkat Pendidikan, Umur, Dan Masa Kerja Dengan Tingkat Pengetahuan Kesehatan Gigi Dan Mulut Pada Guru Penjaskes Sd Di Kecamatan Tampak Siring Gianyar. 2016; 4 (1).

Handayani Sri, Monika Rika, Pipit Priska. Efektivitas Penkes Dengan Metode Ular Tangga Terhadap Pengetahuan Remaja Tentang Dampak Perkawinan Anak Di Smpn 2 Gunungkidul Yogyakarta. 2019;8(2):68–76

Ilyas. H. M, Syahid Abd., Pentingnya Metodologi Pembelajaran Bagi Guru. 2018;4(1)

Kementerian Kesehatan RI (KEMENKES). Pedoman Gizi Seimbang (Pedoman Teknis Bagi Petugas Dalam Memberikan Penyuluhan Gizi Seimbang), Katalog dalam terbitan Kementerian Kesehatan. 2014.Hlm 19.

Wardani Nur Indah, S.R. Sarwani Dwi, Masfiah Siti. Faktor-Faktor Yang Berhubungan Dengan Tingkat Pengetahuan Kader Kesehatan Tentang Thalassaemia Di Kecamatan Sumbang Kabupaten Banyumas. 2014;6(3): 194-206

Yeni P.S.I, Faktor-Faktor Yang Berhubungan Dengan Pengetahuan Penggunaan Obat Generik Pada Masyarakat Di Wilayah Kerja Puskesmas Padang Panyang Kabupaten Nagan Raya Tahun 2015 [Skripsi]. Padang: Teuku Umar. 2015

Zamzami Muhammad. Pengaruh Pendidikan Kesehatan Dengan Metode Ular Tangga Tentang Pencegahan Penyakit Pes Terhadap Tingkat Pengetahuan Dan Sikap Siswa Sd Negeri 1 Selo Boyolali. 2014.




DOI: https://doi.org/10.32807/jgp.v6i1.249

Copyright (c) 2021 Jurnal Gizi Prima (Prime Nutrition Journal)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Address:

Jurnal Gizi Prima (Prime Nutrition Journal) 2656-2480 Kampus A Poltekkes Kemenkes Mataram, Jurusan Gizi, Jl. Praburangkasari Dasan Cermen Sandubaya Mataram.